Copiii care „par bine”. Și totuși, îi pierdem.

Facebook

Sunt copii care vorbesc frumos, participă la activități, știu ce să spună ca să pară maturi, conștienți. Sunt copiii care nu cer nimic, care își iau viața „în propriile mâini” și pe care îi lăudăm: „Bravo, ce băiat responsabil!”. Apoi, într-o zi, nu mai sunt. Și stăm cu gura căscată, întrebându-ne: „Cum s-a întâmplat asta? Era un copil bun.”

Ei bine, exact. Era un copil bun. Nu un scandalagiu, nu „dintr-o familie disfuncțională” (așa cum le place unora să pună etichete). Nu părea nimic în neregulă. Doar că ceea ce pare bine nu înseamnă că este bine.

Sunt și copiii „cuminți”, cei care merg la olimpiade, își fac temele, zâmbesc politicos și nu deranjează. Copiii care „promit”, care sunt dați exemplu în fața clasei și în fața rudelor. Dar mulți dintre ei cară în spate o presiune enormă — părinți care le toarnă pe umeri visurile proprii ratate, profesori care le cer perfecțiunea, colegi care îi izolează sau îi umilesc. Bullying-ul nu mai e un incident, e decorul obișnuit al copilăriei.

Apoi sunt ceilalți, cei care nu mai pot să tacă. Iar noi, adulții, îi facem imediat obraznici, agresivi, „needucați”. Dar poate n-am auzit strigătul. Poate profesorul l-a umilit. Poate acasă e violență. Poate nu are pe nimeni care să-l vadă, cu adevărat.

Și-atunci te întrebi: de unde începem, când totul pare greșit?

Faci ateliere cu copiii, îi înveți despre emoții, dar acasă îi așteaptă un părinte care urlă și lovește. Ce-ai rezolvat? Le spui că merită respect, dar profesorul îi face de râs în fața clasei. Ce-ai schimbat? Educi profesorul, dar copilul vine și îl înjură dintr-un reflex învățat de pe stradă. Nici acolo nu e soluția completă. Educi părintele, dar școala îi strivește copilului orice urmă de încredere. Tot la capătul aceluiași cerc te întorci.

Sistemul e atât de fragmentat, de golit de sens și de empatie, încât simți că orice faci e doar o petecire superficială. Și totuși… renunțarea nu e o opțiune. Pentru că altfel, nu mai rămâne nimic.

Și nici părinții nu sunt toți niște monștri nepăsători, așa cum ne place să credem când căutăm vinovați. Sunt părinți care muncesc până le ies ochii din cap doar ca să poată plăti facturile și să le ofere copiilor o viață decentă. Care ajung seara acasă storși, cu mintea frântă, și nu mai au energie nici să stea cinci minute la povești, darămite să construiască relații emoționale solide. Sunt părinți care își iubesc copiii cu toată ființa, dar sunt pur și simplu prea obosiți ca să mai fie disponibili. Și nu pentru că nu vor. Ci pentru că sistemul le cere să fie roboți. Productivi. Neîntrerupți. Să nu ceară ajutor. Să nu respire.

Și sunt mamele singure. Da, alea despre care tot circulă glumele ieftine: că-s singure „pentru pensie alimentară”. Să tacă ăia care le iau în râs — că ei știu exact despre ce e vorba. E vorba despre femei care muncesc non-stop, care plătesc chirii, rate, afterschool, medicamente, haine, lecții — toate singure, fără sprijin, fără partener. Pentru că „tatăl” fie era absent și nu i-a interesat vreodată, fie-i jucau ochii ca la păcănele după fuste, fie era agresiv. Nu s-a divorțat pentru că „nu s-au înțeles”, ci pentru că n-avea cum să crească un copil într-un mediu toxic. Și apoi lumea vine și le judecă. Dar câți le ajută? Câți întreabă „ce pot face să-ți fie mai ușor?”

Și da, unele familii chiar sunt disfuncționale. Nu doar în sensul că „n-au bani” sau „n-au noroc”, ci în sensul acela profund, în care oamenii trăiesc după reguli strâmbe și sufocante. Acolo unde mama trebuie „să stea la cratiță și să crească copiii”, iar tata „să aducă banii în casă și să fie bărbat”. Fără depresie, fără oboseală, fără emoții — că nu-i frumos să fii om, trebuie să fii stâncă. Dacă te prăbușești, ești slab. Dacă plângi, ești penibil. Dacă te apropii prea mult de copilul tău, te ia lumea peste picior că „te ții de tâmpenii de parenting modern”.

În astfel de case, nu există spațiu pentru vulnerabilitate, pentru conversații sincere, pentru „Cum te simți azi?”. Nu există timp de calitate cu copiii, pentru că astea sunt „prostiile americanilor”. Și creștem generații de copii care învață că iubirea se dă cu porția, emoțiile se îngroapă, și fericirea e ceva ce se întâmplă doar în reclame.

Și-apoi sunt băieții. Cei care aud de mici „Nu mai plânge ca o fetiță”, „Ești bărbat, ce naiba”, „Nu te smiorcăi, că n-ai nimic”. Cresc în ideea că emoțiile sunt rușinoase, că sensibilitatea e o slăbiciune și că un băiat adevărat trebuie să tacă și să înghită. An după an, băieții ăștia se transformă în adolescenți care nu știu să ceară ajutor. Care râd când le e frică. Care fac mișto de durerea altuia, ca să-și ascundă propria durere. Care, într-o zi, se prăbușesc. Dar în liniște. Sau în cel mai tragic caz, cu un final pe care niciun părinte nu ar trebui să-l trăiască.

Copil cu privirea în jos, exprimând melancolie sau izolare. 
Copiii care par bine pot suferi în tăcere. Un articol despre aparențe, empatie și importanța prezenței autentice.

Și tot auzi voci deștepte: „Să nu le băgăm prostii în cap băieților, cu ateliere emoționale și chestiuni de suflet. Ce, vrei să-ți crești băiatul fătălău?” Întrebarea reală e: vrei să-l crești gol pe dinăuntru? Sau și mai rău, să ajungă un adult rece, incapabil să iubească, să fie prezent, să trăiască cu adevărat?

Pentru că nu, masculinitatea nu se măsoară în cât de bine îți ascunzi lacrimile. Ci în cât de mult curaj ai să ți le recunoști. În cât de des poți spune „nu sunt bine” fără rușine. În cât de sănătos știi să iubești, să protejezi, să rămâi OM.

Ca părinte, genul acesta de poveste te lovește în stomac.
Pentru că Rareș nu era un copil „problemă”, nu era marginalizat, nu părea deloc expus unui risc extrem. Dimpotrivă, era apreciat, activ, pasionat de știință, implicat în proiecte educaționale, un exemplu de „copil bun”. Și totuși, a sfârșit singur, într-un garaj, abandonat de un așa-zis prieten care a preferat să filmeze în loc să ceară ajutor. Este genul de realitate care te face să simți cât de puțin control avem, de fapt, asupra siguranței copiilor noștri.

Astfel de cazuri te zdruncină nu doar pentru că sunt tragice, ci pentru că sfidează toate filtrele noastre de siguranță. Îți reamintește că nu e suficient ca un copil să „pară ok”. Că nu putem presupune că lucrurile merg bine doar pentru că nu ne spune nimeni că merg prost. Că un copil responsabil și matur nu e neapărat și un copil echilibrat emoțional.
Iar în spatele unei tăceri pot exista anxietăți, presiuni sau traume care se adună lent, nevăzute, până când e prea târziu.

Suntem tentați să tratăm adolescența ca pe o fază, o etapă cu toane. Însă, realitatea este că tot mai mulți adolescenți suferă de depresie, de anxietate severă, de o lipsă de sens profundă. Nu din „plictiseală” sau „fițe”, ci pentru că nu au spațiu sigur în care să fie ascultați cu adevărat. Pentru că sunt prinși între așteptările părinților, presiunea școlii, confuzia societății și un viitor care pare tot mai greu de înțeles.

Poate ai văzut filme ca Boyhood sau Adolescence — povești despre creștere, identitate, derută, despre acel timp pe care-l traversăm aparent firesc, dar care e de fapt plin de fisuri. Ceea ce le face dureros de reale e că nimeni nu le arată personajelor cum să-și recunoască emoțiile, cum să le gestioneze, cum să ceară ajutor. Exact cum se întâmplă în viața de zi cu zi. Iar uneori, ca în cazul lui Rareș, povestea se rupe. Se oprește brusc. Fără explicații. Fără final.

Pentru că în realitate, nu toți copiii ajung să-și trăiască maturitatea. Și nu pentru că n-ar fi fost iubiți sau „ajutați” — ci pentru că ne lipsește acel tip de sprijin profund, constant, coerent, care să vină din toate direcțiile: din familie, din școală, din comunitate, din sistem.

Și nu, nu e suficient să dăm vina pe „familie”, pe „școală”, pe „stat”, pe „tehnologie” sau pe „copiii din ziua de azi”. Nu mai e timp pentru pase scurte între responsabilități. Dacă ne limităm la a arăta cu degetul și a comenta de pe margine, atunci și tăcerea noastră devine parte din problemă.

Toți avem un rol. Fie că suntem părinți, profesori, colegi, vecini, educatori, funcționari sau pur și simplu oameni care trec pe lângă alți oameni. Nu putem controla totul, dar putem conta. Putem fi acel adult disponibil. Putem deschide o conversație. Putem cere mai mult de la sistem. Putem refuza să normalizăm indiferența.
Și poate, uneori, e suficient să vedem un copil înainte să fie prea târziu.

Facebook

1 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *