Teoria inteligențelor multiple

Suntem diferiți, din fericire! Și unii dintre noi sunt pricepuți la ceva, alții la altceva. Unii fac calcule lejer, alții se exprimă foarte ușor în scris, alții se orientează foarte bine în spațiu iar unor persoane le este ușor să navigheze în lumea muzicii și a sunetelor. Sunt oameni care văd lumea în culori, se exprimă cel mai bine cu pensula în mână, spre exemplu, iar alții au aptitudini sportive excelente, activitatea fizică fiind o parte importantă din existența lor.

Ce putem observa studiind oamenii din jurul nostru? Că unele persoane obțin rezultate mai bune ajungând la succes în unul sau mai multe domenii, depunând eforturi mai mici, iar altele obțin rezultate mai puțin performante (chiar eșecuri). Acest lucru înseamnă că oamenii prezintă aptitudini în diferite domenii, iar acele aptitudini care permit realizarea unei activități la nivel superior poartă denumirea de talent.

General vorbind, inteligența este o aptitudine care contribuie la adaptarea individului la situații noi. Inițial, conceptul de inteligență se referea mai degrabă la aspectele intelectuale și cognitive ale adaptării noastre la diverse situații, iar de-a lungul timpului, teoria inteligenței s-a dezvoltat, apărând conceptul de multiple inteligențe (Gardner), precum și inteligența emoțională (Goleman).

Pentru Gardner (profesor de teoria cunoaşterii, educaţie şi psihologie la Universitatea Harvard, precum şi de neurologie la Facultatea de Medicină din Massachusettes), inteligenţa este „multidimensională şi o defineşte ca o abilitate de a rezolva probleme şi/sau de a crea produse care să fie valorizate la un moment dat de o anumită cultură umană”.

Teoria Inteligențelor Multiple a lui Gardner a pornit de la ideea că mulți dintre copiii care au coeficientul de inteligență ridicat întâmpină dificultăți la școală. El argumenta că nu există un singur tip de inteligență, cea măsurată prin teste, conceptul clasic de până atunci. Teoria sa susține că inteligențele multiple nu sunt nici biologice, nici culturale, ci că sunt în strânsă conexiune cu diferitele stiluri de învățare. Știm că noi oamenii avem stiluri de învățare diferite, aptitudini diferite, iar acestea conduc și către inteligențe diferite.

Cele 9 tipuri de inteligență, după clasificarea făcută de Gardner.

Inteligenţa lingvistică-verbală este specific persoanelor care gândesc cu predilecţie în cuvinte şi folosesc cu uşurinţă limba pentru a exprima şi înţelege realitatea. Pentru aceste persoane, înțelesul și ordinea cuvintelor, precum și ritmurile și sonoritatea limbii sunt importante, de cele mai multe ori ei învață limba maternă mai repede și limbi străine mai ușor și citesc mult mai rapid și mai ușor decât ceilalți.

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței lingvistice a copilului tău? Folosind cât mai multe cuvinte, citindu-i (și apoi citind împreună), vorbind cu el, iar când vârsta permite, faceți jocuri de cuvinte, inventați povești, rime, poezii, jucați Scrabble.

Inteligența logico-matematică. Persoanele care prezintă o astfel de inteligență se descurcă foarte bine în a calcula, efectua operații logice, a cuantifica, și de cele mai multe ori gândirea critică și abilitatea de a rezolva probleme sunt foarte dezvoltate.

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței logice a copilului tău? Activitățile de tip “matematica distractivă” sunt foarte potrivite, puzzle-uri de tot felul, integrarea operațiilor matematice în viața de zi cu zi, jocuri precum șah, Monopoly, domino, scrieți împreună lista de cumpărături, estimați bugetul familiei, urmăriți cheltuielile, etc.

Inteligența vizual-spațială se traduce prin a percepe în detaliu lumea vizuală, prin a naviga foarte ușor printre imagini, culori, linii, forme şi a înțelege relaţiile dintre aceste elemente. Cele mai importante caracteristici ale inteligenței vizuale sunt abilitatea de a gândi și imagina în trei dimensiuni și de a recrea în imaginație aspecte vizuale. Persoanele care posedă inteligența vizual-spațială înțeleg fără efort relațiile dintre obiecte și spațiu.

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței spațiale a copilului tău? Încurajează copilul să se exprime prin artă, pictați, modelați lut/plastilină, desenați împreună, uitați-vă pe hărți, oferă-i un aparat de fotografiat cu care să surprindă ce simte el, vizitați galerii de artă, faceți planul casei 2D și 3D, etc.

***

Vă recomand cu drag cărțile din colecția MultiQ (Editura Gama), ce au ca scop dezvoltarea inteligențelor multiple ale copiilor de la vârste fragede. Încurajând copiii să lucreze activitățile propuse în aceste caiete veți descoperi ce tip de inteligență îl caracterizează pe copil și veți putea să îl direcționați către performanță în domeniul în care excelează.

Aceste caiete sunt concepute pe vârste (2,3,4 și 5 ani) și sunt grupate în patru domenii:

• IQ – inteligența intelectuală (lingvistică și logico-matematică)

• CQ – inteligența creativă (spațial-vizuală și muzical-ritmică)

• EQ – inteligența emoțională (interpersonală și intrapersonală)

• AQ – inteligența adaptativă (corporal-kinestezică și naturalistă)

            

              

***

Inteligența muzicală-ritmică este caracteristica persoanelor ce gândesc, trăiesc în sunet, melodii, rime sau ritmuri. Aceste persoane pot recunoaște, crea și reproduce muzica foarte ușor, fie folosind un instrument, fie cu vocea, și sunt foarte sensibili la intensitatea, tonalitatea și înalțimea sunetelor. Pentru cei care prezintă acest tip de inteligență, între emoții și muzică există o strânsă legătură.

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței muzicale a copilului tău? Cântați împreună cât mai mult, ascultați diverse instrumente, muzică variată, din perioade istorice diferite, creați împreună linii melodice pentru poeziile pe care le știe, produceți sunete cu diverse obiecte pentru a vedea ce este diferit, inventați poezii și rime.

Inteligența naturalistă este tipul de inteligență dominant la persoanele care înțeleg într-un mod profund lumea plantelor și a animalelor. Ele au abilitatea de a stabili relații ecologice, interacționează foarte ușor cu creaturile vii și se simt în strânsă conexiune cu forțele naturii, cu fenomenele legate de viață.

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței naturaliste a copilului tău? Îngrijiți plante și animale, clasificați și sortați scoici, roci, realizați colecții de elemente din natură (frunze, scoici, pietre, pene), călătoriți în diverse zone ale țării, discutați despre forme de relief, habitate ale animalelor.

Inteligența interpersonală este caracteristică celor care înțeleg cum funcționează oamenii, care recunosc și celebrează diferențele dintre oameni, care sunt sensibili la aspectele subtile interioare ale celor din jur. Ei stabilesc relații cu ușurință, sunt oameni empatici și au o capacitate mare de a cuprinde/conține universul interior al celor din jurul lor.

                   

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței interpersonale a copilului tău? Încurajează-l să joace jocuri de echipă, susține-l să coopereze cu colegii lui la proiectele de la școală/grădiniță, organizează întâlniri de joacă și încurajează-l să meargă la astfel de întâlniri la prietenii lui, încurajează-l să socializeze cu alte persoane (fii un exemplu pentru el), discutați despre emoțiile celor din jur, despre cum ar putea reacționa atunci când cei din jur își exprimă emoțiile.

Inteligența intrapersonală este acel tip de inteligență construit din carămizi precum: înțelegere de sine profundă, autocunoaștere, conectare profundă cu universul interior propriu. Persoanele care au inteligența intrapersonală dominantă au o capacitate ridicată de a se înțelege pe sine, de a cuprinde cu gândirea aspectele subtile interioare proprii și au o viziune, o hartă destul de clară a universului lor interior.

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței intrapersonale a copilului tău? Creați împreună un jurnal în care să treceți activitățile realizate împreună, punând accent pe elemente care vin din universul interior al copilului (ce i-a plăcut, ce nu i-a plăcut, cum s-a simțit, etc.), discutați despre procesele decizionale prin care copilul trece, despre cărțile pe care le citește/citiți împreună.

Inteligența corporal-kinestezică se manifestă prin gândirea în mișcări, prin folosirea corpului cu ușurință în moduri complexe. Simțul timpului și al coordonarii corpului se întrepătrund armonios în acest tip de inteligență. Acest tip de inteligență este dominant la persoanele care simt experiențele în mod complex cu întregul corp, care se exprimă cu ușurință prin mișcări fluide ale corpului.

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței kinestezice a copilului tău? Jucați împreună jocuri ce implică activitate fizică intensă, mișcare, alergare sau dimpotrivă, control și echilibru; faceți împreună jocuri de rol, puneți în scenă diverse concepte (“uite, acum eu sunt Soarele și tu ești Pământul care se învârtește în jurul lui”), experimentați deprivându-vă de unele simțuri (mergi prin cameră legat la ochi, înțelege ce îți transmite celălalt fără cuvinte, ghicește alimentul, legat la nas fiind).

Inteligența existențială/spirituală este cea mai controversată, deoarece nu își are asociată o anume zonă/specializare a creierului, precum celelalte tipuri de inteligență; din acest motiv nici nu se regăsește de cele mai multe ori în clasificarea tipurilor de inteligență (de obicei lista conține doar 8 puncte). Inteligența existențială sau spirituală este mai mult dezvoltată la filosofi, la persoanele care sunt preocupate în special de sensul vieții, al existenței, despre universul în care trăim cu principiile de funcționare, spiritualitate, etc.

      

  • Cum poți stimula dezvoltarea inteligenței existențiale a copilului tău? Purtați discuții despre sensul vieții, al existenței, încercați împreună să găsiți răspunsuri pentru marile mistere ale existenței noastre (nașterea, moartea, sensul vieții, originea universului, existența unei entități supreme, etc). De ce să-i invățăm filosofie pe copii? Aș răspunde că de multe ori ne învață ei pe noi…

2 Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *