Pe vremea mea…
Când am primit invitația la lecția deschisă de la English Kids Academy și am citit “cursuri de limba engleză”, mintea mea a zburat inevitabil la “cum am învățat eu engleză”. Trecând în revistă anii petrecuți în instituții de învățământ, am constatat rapid că am făcut 14 ani de engleză. Da, începând pe când eram grupa mijlocie, și finalizând cu ultimul an din facultate, în fiecare an “școlar” am avut în programă limba engleză.
Partea amuzantă e că aproximativ între clasa a șasea și anul trei de facultate (Științe Economice), aproape în fiecare an am studiat verbele neregulate. Sunt atât de bine întipărite amintirile din cadrul orelor de limba engleză în care studiam acest tip de verbe, e ca și cum aș fi scris cu markerul peste, iar și iar, același lucru. “be was been” și “become became become” răsună apoteotic în mintea mea atunci când evoc amintirile despre orele de limba engleză. Nu știu la voi cum a fost, dar nouă ni se dicta mult, făceam propoziții până ne ieșeau pe nas și nu mai găseam idei… ceva diferit a fost în liceu când am avut o profesoară deschisă la minte care ne punea mintea la contribuție și în alte ipostaze decât cea de roboțel producător de propoziții în limba engleză. Așa că…m-am întrebat: oare în ziua de azi cum învață copiii limba engleză?
Am așteptat ziua lecției deschise cu nerăbdare și entuziasm, eram tare curioasă cum le va plăcea băieților. Aveam emoții, nu mai fusesem cu ei la cursuri de limba engleză până atunci, nu știam cum vor reacționa să interacționeze cu altcineva și să învețe, când și eu sunt acolo. Mi-a plăcut tare mult că la intrare, atunci când băiețiii s-au ascuns pe după mine, timizi, nu a insistat nimeni să iasă de acolo și nu i-a întrebat nimeni dacă le-a mâncat pisica limba. Încet, încet, în ritmul lor, au ieșit din cochilie și au început să exploreze spațiul.
Noi am participat la două lecții deschise, pentru copii de vârstă mică: Sing & Play (pentru copii între 6 luni și 2 ani) și Laugh & Learn (pentru copii cu vârste între 3 și 6 ani). Tot în cadrul aceleiași întâlniri a avut loc și o prezentare dedicată părinților, iar în timpul acesteia copiii au fost liberi să interacționeze cu echipa EKA și să folosească materialele puse la dispoziție.
Cursul de engleză pentru copii Sing & Play are ca obiective principale dobândirea de abilități de mișcare și abilități lingvistice și este construit pe baza activităților comune părinte-copil. În acest fel, părintele poarte participa alături de copil la toate activitățile (mișcare, socializare, muzică etc.) și poate observa progresul copilului de-a lungul cursului. Cursul de engleză pentru copii Sing & Play durează 12 luni și se desfășoară sub forma a două ședințe săptămânale a câte 60 de minute. La acest curs copiii pot participa doar însoțiți iar înscrierile se pot face oricând în timpul anului.
Cursul de engleză Laugh & Learn este dedicat copiilor cu vârsta între 3 și 6 ani, iar fiecare lecție are ca elemente centrale muzica, poveștile și jocul. Cursul de engleză Laugh & Learn durează 12 luni, au loc 2 ședințe pe săptămână iar fiecare ședință durează 60 de minute.
Am fost fascinată să văd cât de natural le vine copiilor să imite gesturile celor din echipă, Andrei părea că știe dinainte mișcările și la fel de fascinant mi se părea cum, deși nu cunoștea cuvintele pe care profesorii le spuneau, înțelegea ce trebuie să facă, limbajul lor nonverbal era foarte expresiv.
Cristi și-a găsit o poziție comodă pe unul din pufurile puse la dispoziție, pe românește stătea tolănit și părea că e în altă lume, dar pe drumul către casă, atunci când vorbea cu Andrei, am fost surprinsă să văd cât de multe detalii a reținut și cât de implicat mental a fost.
Mi-a plăcut foarte mult faptul că am fost invitați și noi, părinții, în zona de activități, alături de copiii noștri, pentru a-i ajuta să se simtă mai confortabil, pentru a-i integra în activități, pentru a le oferi un sentiment de siguranță (iar creierul este în starea receptivă și învățăm mult mai ușor atunci când ne simțim în siguranță). În atmosfera aceasta deschisă și jucăușă, copiii au început destul de rapid să coopereze. Tare frumos a fost atunci când în cadrul unei activități ce urmărea drumul boabelor de grâu până pe masa noastră sub formă de pâine, un copil de aproximativ un an, a intrat într-un lighean cu grâu. În acel moment, explicația relaxată a unei membre din echipa EKA a fost : “la vârsta aceasta ei învață cu tot corpul, așa că iată acest principiu ilustrat”.
Zile întregi am fredonat toți prin casă cântecele auzite la lecțiile deschise, și atunci când le aud în mașină, băieții le asociază cu participarea noastră la acel eveniment. Și abia atunci am putut să-mi răspund: “aha, deci așa se învață acum engleză!”. Cu siguranță nu peste tot, empatizez profund cu tinerii țintuiți de bănci care scriu după dictare a nuștiucâtaoară “be was been”.
Dar de ce am vrea să învețe cât mai devreme copiii noștri limba engleză?
„Patricia Kuhl, în studiile sale (The scientist in the crib: What early learning tells us about the mind. New York: HarperCollins), este de părere că creierul bebelusului este pregătit încă de la naștere să diferențieze între toate sunetele limbilor de pe glob. Ceea ce înseamnă că fiecare dintre noi suntem pregătiți genetic să învățăm orice limbă, încă de timpuriu. Însă creierul bebelușului mai are ceva fascinant: așa numitele „abilitati statistice”. Acestea îl ajută să determine cu rapiditate care sunt sunetele cele mai frecvent întâlnite în limba sa nativă și să scadă sau să crească sensibilitatea pentru sunetele specifice altor limbi. Practic, el va ramane fidel sunetelor limbii sale si va renunta la ceea ce nu este folosit des în limba nativă sau în alte limbi. La EKA susținem învățarea limbii engleze încă de la cele mai fragede vârste pentru că știm că se poate și mai ales, știm cum să facem asta.”, Alina Oprea, psiholog.
Care este știința din spatele cursurilor EKA?
O să repet că, pentru a putea învăța cu ușurință, creierul trebuie să fie în starea receptivă, ceea ce s-ar traduce prin stare de echilibru emoțional. Când nu ne simțim stresați, amenințați sau înfricoșați și când nevoile noastre bazale sunt împlinite, învațăm cel mai bine, repede, eficient. Deci de-asta nu ați înțeles nimic din teorema lui Lagrange. Vă era tare frică de profu’ de mate’, iar în momentele în care simțim frică se pare că nu prea se lipește nimic de noi, academic vorbind.
De asemeni, studii recente arată că un bebeluș are capacitatea de a învăța oricare din limbile lumii. Lingvista Patricia Kuhl a ajuns la această concluzie luând măsurători electrofiziologice ale creierului uman (Kuhl, 2008). La nouă luni, expuși pentru prima dată la o limbă străină, copiii vor învăța fonetic de la un adult cu care interacționează, dar nu și de la o sursă imaterială, una audiovizuală, deși informația acustică este aceeași în ambele situații (Kuhl, 2008).
Abordarea cea mai eficientă pentru a înlesni învățarea limbii engleze pentru copii foarte mici este „Abordarea Naturală” (Terrell & Krashen, 1983). Am citit mai mult despre această abordare și se pare că este, așa cum spune și denumirea, cât se poate de naturală. Se bazează pe expunerea copiilor la limba străină fără a avea ca mediator limba maternă.
Activitățile centrale folosite în cadrul Abordării Naturale sunt muzica, ascultatul direcționat și mișcarea, toate acestea reprezentând Reacția Fizică Totală. Eu văd experimentarea unei limbi străine prin aceste tipuri de activități (cântec, joc, mișcare) ca pe o experiență personală holistică (ce implică multiple sisteme ale unui individ), experiență ce duce la rezultate mai bune în ceea ce privește învățarea limbii străine.
Cercetarea în domeniul reacției fizice totale au demonstrat ceva foarte interesant: copiii învață o limbă străină cu succes dacă înțelegerea se dezvoltă înaintea vorbirii. Mișcarea, spre exemplu, ca activitate ce face parte din reacția fizică totală, permite înțelegerea înaintea vorbirii (copiii înțeleg ce înseamnă “up/down”, “sit/stand up”, înainte să pronunțe aceste cuvinte).
Referitor la ascultare, Jensen (2001) explică: „Auzim cu urechile și ascultăm cu creierul… Ascultarea este un ansamblu activ și rafinat de abilități, pe când auzirea este o experiență pasivă.”. Mulți copii nu-și dezvoltă abilitățile de ascultare necesare pentru a dobândi cunoștințe și informații noi, iar cultivarea abilităților de ascultare necesită instruire explicită.
Când poveștile le sunt citite copiilor mici cu expresivitate de către profesor, asocierea cuvintelor străine stimulează atât dezvoltarea lingvistică, cât și abilitățile de ascultare în noua limbă. Sunetele străine ale englezei vorbite sau cântate, prin repetiție, sunt recunoscute la început și, ulterior, înțelese. Expresivitatea este cea care sădește înțelegerea cuvintelor.
Un studiu făcut de cercetători Stanford (Gaab ș.a., 2005) a descoperit că instruirea muzicală îmbunătățește felul în care creierul procesează cuvântul vorbit. În special, studiul a descoperit că pregătirea și experiența muzicală ajută creierul să-și îmbunătățească abilitatea de a distinge sunete în succesiune rapidă, fenomen numit procesare auditivă. Această procesare auditivă este esențială dezvoltării sensibilității fonemice, aspect necesar al învățării limbii străine.
Există deci, toate ingredientele necesare unui proces eficient de învățare: joc, mișcare, muzică, expresivitate, ba chiar avem și copii fericiți și încântați să participe. Pare să fie drumul ce ne duce direct la mici vorbitori de limbă engleză de succes, nu-i așa?
Sursa foto: Pinterest.com